Meny Stäng För handläggare

Nya läroplanen tog fredags-fysen in i veckans alla dagar

Mindre skärm, mer rörelse och mer planerad högläsning. Det är nyheter i läroplanen för förskolan, som började gälla i somras. För Stora Sköndals förskolor var det inget nytt – men ett gyllene tillfälle att utveckla och skala upp det man redan gör.

Det är regeringen som beslutat om ändringar i förskolans läroplan. Ändringar som innebär att förskolan ska vara så gott som skärmfri och där rörelse och högläsning blir ännu högre prioriterat än tidigare.

För Stiftelsen Stora Sköndals förskolor, Borgen och Tollare, är detta inga nya tankar, utan en bekräftelse på att deras arbetsmetoder är rätt. Men även det som är bra kan bli bättre.

Rörelse för både nu och sen

– Rörelse har alltid varit väldigt centralt för oss. Men med dessa tydliga skrivningar kände vi att vi ville utveckla det ytterligare. Så i stället för den fredags-fys vi tidigare haft, en gång i veckan, har vi nu rörelse på schemat varje dag, säger Jenny Ericsson Good, teamchef på stiftelsens förskolor.

Barn rör sig gärna, när tillfälle ges. Inte minst ute på gården, där de får utlopp för spring i benen. Men inomhus finns inte samma möjligheter att springa fritt. Därför är det viktigt att bryta upp de mer stilla aktiviteterna med rörelse, menar Jenny.

– Det är hälsosamt i stunden såklart, att få röra på sig. Men det handlar också om att lära barnen för framtiden, att vi mår bra av att vara fysiskt aktiva. Här får de också prova på aktiviteter som de kan bli nyfikna på att utveckla senare, som dans.

Högläsning med tydlig tanke

Högläsningen lyfts också som central i den nya versionen av läroplanen. Även här har Stora Sköndals förskolor jobbat aktivt sedan tidigare. Men ett ord i skrivningen gör stor skillnad. Det handlar nämligen inte bara om högläsning, som när ett barn kommer gåendes med en bok i handen och önskar sitta i knät. Det handlar om planerad högläsning.

– Forskning har visat att det är den planerade högläsningen som framför allt är språkutvecklande. När man tänkt till innan. Vad kan vi prata om kopplat till boken? Vilka frågor kan komma upp? Vilka ord kan vi stanna vid och lära oss som är nya eller svåra? För vilka barn och vilka åldrar passar den här boken?

Högläsningen lyfts som central i den nya versionen av läroplanen och forskning har visat att det är den planerade högläsningen som framför allt är språkutvecklande. 

Det ena utesluter inte det andra. Spontana stunder med högläsning finns kvar. Men ambitionen är att höja nivån och få in mer av de genomtänkta läsupplevelserna.

– Vi ser till att kompetensutveckla våra medarbetare inom området och ska också se till att de har tid att reflektera gemensamt kring det här arbetet.

Att barnens tid vid skärmar ska minimeras enligt den nya läroplanen, är det som innebär minst förändring på Stora Sköndals förskolor.

– Det är tydligt att man nu måste kunna argumentera för varför det behövs ett digitalt hjälpmedel. Hos oss är det redan självklart. Vi har aldrig använt digitala lärverktyg för sakens skull. Men det är heller inte förbjudet och det finns tillfällen där det fyller en funktion. Och då ska vi såklart fortsätta använda det, avslutar Jenny.